Temat ważny dla każdego szczególnie wtedy kiedy wzrost kosztów pracowniczych, jest zauważalny dla każdego przedsiębiorcy.
Czy zatem inwentaryzacja tańsza jest z firmą zewnętrzną czy samemu?
Jak realizować Inwentaryzację samemu czy z pomocą specjalistów?
Najlepiej z IPRO, mamy swoją Metodykę Inwentaryzacje PRO, swoich doświadczonych pracowników, sprzęt, autorskie oprogarmowanie IPRO SYTEM, oraz przeszło 30 letnie doświadczenie realizacji projektów Inwentaryzacji w Polsce i Europie.
Ale czemu nie samemu? Przecież mam pracowników na miejscu i na pewno koszt będzie niższy. Tak myśli wielu naszych Klientów, zanim tego nie przeliczy i urealni swoje koszty wewnętrzne. Realizując samemu ten proces, zgodnie z przepisami nie możemy angażować do tego działu księgowości, pozostają nam zatem, administracja, dział handlowy, marketing czy IT. Wszystkie te departamenty zwykle mają duże obłożenie swoimi bieżącymi obowiązkami, nie mają też żadnego doświadczenia w realizacji projektu inwentaryzacji, ani do końca nie wiedza, po co jest w ogóle realizowany. Aby zatem spis z natury poszedł sprawnie a przede wszystkim rzetelnie, należy wszystkich zaangażowanych pracowników dokładnie przeszkolić, znać procedury, zakres koniecznej w Inwentaryzacji dokumentacji i procesy w przebiegu pełnej inwentaryzacji. Często w przeszłości już pisaliśmy o korzystaniu z pomocy przy inwentaryzacji, można o tym przeczytać w artykule „Czy potrzebuję pomocy w inwentaryzacji?”
Co jeszcze trzeba zrobić kiedy samodzielnie realizujemy inwentaryzację?
Na początek, trzeba wskazać departament odpowiedzialny za poprawność procesu, musi się on zapoznać z przepisami, które niestety w obszarze Ustawy o Rachunkowości, nie są jasno wyłożone i wielokrotnie aktualizowane w różnych rozporządzeniach ministerstwa finansów na przestrzeni lat.
Następnie należy przygotować dokumentację, wydrukować etykiety z kodem kreskowym oraz protokoły niezbędne podczas działań spisowych. Dobrać zespoły spisowe i wdrożyć instrukcję dobrze zaimplementowaną dla wszystkich. Po wykonanym spisie z natury następuje żmudny i wymagający wiedzy i doświadczenia proces rozliczenia ewidencji efektem, którego jest powstanie raportu nadwyżek i niedoborów. Na koniec trzeba je wyjaśnić, podając przyczynę ich powstania i strategię rozwiązania poszczególnych różnic.
Jak zawsze we wszystkim wiedza to kluczowa kompetencja, w tym obszarze zmiennych wpływających na efekt końcowych, jest na tyle dużo, że posiadanie dobrego partnera, który dzięki doświadczeniu pomoże nam uniknąć kłopotliwego wyniku, jest kluczowe. Szczegóły koniecznego działania, aby zrealizować pełną inwentaryzację, opisane są w na stronie „Współpraca”
Gdzie jeszcze można przeczytać o kosztach inwentaryzacji?
Pełen artykuł na ten temat można przeczytać w portalu BiznesPieniadze.pl
Często aktualizujemy też informacje w temacie Inwentaryzacji na profilu LinkedIN